(bedrijfs)reportages, evenementen, fotoshoots, portretfotografie, webdesign

STUDIO56-Vogels-reigers

De reiger is een zgn. roeipotige. Er zijn zo’n 67 soorten reigers. De in Nederland meest voorkomende soort is de  blauwe reiger.  Reigers komen niet alleen in bosachtige gebieden voor, in poldersloten of in weilanden, maar ook in de stad. Je ziet ze soms wel staan langs een gracht of een vijver in een stadspark. Of bij je visvijver in de achtertuin.Door liefhebbers van goud- of koivissen wordt de reiger dan ook beschouwd als een plaagsoort en wordt zoveel mogelijk geweerd. De blauwe reiger is een vlees- en viseter, vissen en amfibieen, maar ook andere dieren zoals insecten en kleine zoogdieren. In strenge winters hebben de blauwe reigers het zichtbaar moeilijk. Een blauwe reiger wordt gemiddeld 25 jaar oud. Toch zijn er in Nederland vdeel reigers verdwenen.

Deze foto is genomen in het Noorderdierenpark Emmen:

Maar er zijn meer soorten, bijvoorbeeld de Zilverreiger, die er heel anders uitziet:

Terug naar home page: https://studio562614.wordpress.com

 

9 Reacties

  1. Reigers zijn prachtige beesten. Wel een ramp voor vijvers.

    31 juli 2011 om 19:17

    • @Hanny-Voor vijvers in achtertuinen waar vis in zit…. dat klopt… dat heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen….Agnès

      31 juli 2011 om 19:27

  2. Dat er zoveel soorten zijn wist ik niet … in Nederland zullen er veel minder soorten voorkomen denk ik. Mooie beesten maar liever niet in mijn tuin. Helaas is dat wel vaak het geval.

    31 juli 2011 om 22:31

  3. Het zijn schitterende beesten, zonder kijf… Alleen erg destructief voor vijvers.

    31 juli 2011 om 22:40

  4. ja mooie vogels , ik zie soms de zilverreiger in het naarderbos
    die blauwe dagelijks wel en soms op de schoorsteen loerend naar de vijver bij de buren hihi
    ja ik houd van elk landschap maar de bergen krijgen van mij toch de meeste bekoring
    ik kan niet zeggen wanneer ik er weer heenga
    kan je wel een fijne dag wensen

    1 augustus 2011 om 08:31

  5. Het zijn imposante vogels om te zien.
    Bij twee vanonze buren hebben ze de vijver al eens leeg gevist. Omdat wij twee pergola’s bij de vijver hebben, kunnen ze bij ons gelukkig niet landen. 🙂
    Heb je de film “Schoffies” over de reigers in Amsterdam al eens gezien? Een aanrader!

    1 augustus 2011 om 11:56

  6. Even verderop in het park de Bijlmerweide zit een reigerkolonie. In park Frankendael is door de parkrenovatie het meerendeel van de reigers verdwenen. Net als ooievaars vind ik het prachtige vogels.
    Jouw foto’s vind ik ook prachtig.
    Vriendlijke groet

    1 augustus 2011 om 19:33

    • @Rob- Iemand zei laatst dat ik op fotogebied een vogelexpert was geworden. Ik heb daar heel veel tijd en aandacht aan besteed. Het is een heel lastig onderwerp. Meestal te ver weg of net te laat of bewogen foto’s… ik heb geen fancy equipment… dus dat geeft ook alweer beperkingen… maar ik wilde het wel graag leren….

      1 augustus 2011 om 19:49

    • @Rob- Merci…..Agnès

      1 augustus 2011 om 20:40

Geef een reactie

