(bedrijfs)reportages, evenementen, fotoshoots, portretfotografie, webdesign

STUDIO56-De geschubde inktzwam en het zomergevoel….

Wat groeit en bloeit er in augustus?

Ook al zou je er niet direct aan denken, omdat het net zomer is geworden, maar ze zijn er alweer….de paddestoelen. Vorig jaar was dat ook zo. Toen was het net als nu alsmaar nat. En paddestoelen houden van vochtigheid.

In dit blog een speciaal geval:

De geschubde inktzwam (Coprinus comatus)

Er zijn zo’n honderd verschillende soorten  inktzwammen (Coprinus) in Nederland. Dit is de Coprinus Comatus.

De inktzwam is een heel bijzondere zwam. Zijn leven verloopt heel rap. In ”zijn jeugd” heeft hij een hoge hoed die 5-15 cm groot kan zijn en is ei-tot klokvormig.

De zwam is wit van kleur met een lichtbruin, glad centrum, bedenkt met grote, omgekrulde schubben.

“In de puberteit” scheurt de hoed vanaf de rand in en vervloeit naar(inkt)zwart.

Inktzwammen zijn al vanaf mei te vinden, vaak in groepen op pasomgewerkte grond op akkers en in weilanden, maar je ziet ze ook in parken en wegbermen. Ook zijn ze niet vies van bemest gras.(illustratie-copyright 2012-Studio 56)

In mijn achtertuin staan nu al jaren achter elkaar inktzwammen.  In het begin vind ik ze wel mooi om te zien, maar al gauw worden het vieze dingen. Toch intrigeren ze me. Elk jaar opnieuw maak ik er toch wel weer foto’s van. En elke keer pakt dat weer anders uit. Deze keer heb ik eens geprobeerd om ze vanaf het gras iets omhoog te fotograferen(een laag standpunt). Dat geeft toch wel weer een bijzonder effect. Nu is het net of hier een gigantische paddestoel staat. Mooi vind ik dat je in de achtergrond nog wat lucht en contouren van een boom ziet. Het gras op de voorgrond..het heeft wel iets…

Een jonge geschubde inktzwam smaakt uitstekend, maar moet wel direct na het plukken verwerkt worden. De zwam is niet meer eetbaar wanneer vervloeiing of verkleuring optreedt.

Verwisseling kan voorkomen met de kale inktzwam (Coprinus atramentarius), die giftig is in combinatie met alcohol.

Waarschuwing: Wees dus voorzichtig met het plukken en bereiden van deze zwam of blijf er liever maar helemaal vanaf.

De groeten van mijn bezoekers in de veel te natte tuin….en voor de goede orde… ik ben nog lang niet in herfstsfeer….

Terug naar homepage:https://studio562614.wordpress.com/

14 Reacties

  1. Mooie foto van die geschubde inktzwam, zeker bij paddenstoelen houd ik wel van lage standpunten bij. Bij de vliegenzwam kun je dan b.v. heel mooi de plaatjes onder de hoed bekijken.
    Maar hoe mooi je foto ook is, ik ben eerlijk gezegd nog lang niet aan paddenstoelen toe. Ik krijg net het zomergevoel wat te pakken. 🙂

    2 augustus 2012 om 17:35

  2. Mooie foto’s. Paddenstoelen uit de natuur laat ik uiteraard met rust. Alleen foto’s ervan maken uiteraard

    2 augustus 2012 om 19:51

  3. Gute Fotos.
    Gruß, Wolfgang

    2 augustus 2012 om 20:03

  4. paddenstoelen ..begin augustus…

    verleden jaar waren ze er ook vlug bij…

    ik wacht wel tot de herfst en die mag nog een tijdje wegblijven..

    leuk dat je kabouters op de foto kreeg…

    groeten

    2 augustus 2012 om 20:26

  5. ada

    Dank voor je bezoek en reactie op mijn blog,
    Ik zie dat je al een beetje in herfststemming bent en met al die nattigheid van deze zomer is dat eigenlijk ook niet zo gek.
    Zelf vind ik het nog te vroeg om op ‘paddo’ jacht te gaan maar in je achtertuin kun je dat uiteraard niet over het hoofd zien.
    Wel heel mooi staan ze erop en een goed standpunt zo laag.
    Gezellig de bezoekers in je tuin, echt uniek.

    2 augustus 2012 om 20:55

  6. Hij is wel mooi, maar er zijn er die ik mooier vind.

    Love As Always
    Di Mario

    2 augustus 2012 om 21:46

  7. ha die Agnez , ja ik heb er ook al zien staan , de parasol paddestoel , mooi hoor
    mij weer wat rustiger in de kop

    3 augustus 2012 om 01:39

    • Ha die Karel, van de parasolpaddestoelen bestaan heel grote exemplaren… die vind ik erg indrukwekkend…Agnès

      3 augustus 2012 om 11:19

  8. Ben net terug van vakantie en loop al je foto’s even langs. Wat ben je leuk crea-bea-bezig met die bewerkingen! Zit er nu ineens weer een kaboutertje hihi 🙂

    8 augustus 2012 om 07:59

    • @Nanda-Ik dacht dat jij tot eind augustus op vakantie zou zijn… Ik vind het hartstikke leuk dat je er weer bent… het was maar pet met het weer..ik dooe meer binnen dan buiten…Dank je voor je leuke commentaar..het is leuk om crea bezig te zijn vooral nu…..Agnès

      9 augustus 2012 om 12:52

      • Ben maar één weekje echt weg geweest met man en kinderen maar we hebben nog tot eind augustus vakantie dus met bloggen doe ik nog even rustig aan. Maar ik blijf wel lezen. Ik wil wel bijblijven 😉
        Tja, het weer laat te wensen over. ben bang dat het net zo’n flutzomer als vorig jaar gaat worden.

        9 augustus 2012 om 18:45

  9. ooh die is er vroeg bij

    14 augustus 2012 om 22:08

Geef een reactie

