(bedrijfs)reportages, evenementen, fotoshoots, portretfotografie, webdesign

STUDIO-Paddestoelenwandeling-Tonderzwam

In de herfstvakantie mag een “paddestoelenwandeling” natuurlijk niet ontbreken. Als je in het bos wandelt dan zie je de meest uiteenlopende soorten. Toch heb ik wederom geen vliegenzwam mogen ontdekken. Heel jammer..het wil maar niet lukken..wel veel zwammen, die een plekkie op “dooie bomen” of delen daarvan hebben gevonden, zoals deze, waarvan ik de naam even ben vergeten, maar er is vast wel iemand die het weet:

…ik leef op zwakke of dode bomen…

Nou, dat is snel…het antwoord kwam van Sandra. Het is een Tonderzwam, een paddenstoel die leeft op zwakke en dode loofbomen. Hij is vooral te vinden op Beuken en Berken en af en toe ook op Linde of Eik. 

Op gezonde bomen zul je de Tonderzwam niet aantreffen, hij maakt alleen gebruik van verzwakte, zieke bomen. Als hij zich eenmaal op zo’ n boom heeft gevestigd, gaat die boom onherroepelijk dood.
De Tonderzwammen profiteren van een andere visie op bosbeheer. Lange tijd werden dode en zieke bomen grondig verwijderd. Echter tegenwoordig mogen deze bomen blijven staan omdat ze een belangrijke rol vervullen in het ecosysteem, de flinke toename van de Tonderzwam is daaraan te danken.

Als je goed om je heen kijkt in het bos dan zie je ze inderdaad heel veel.

6 Reacties

  1. Dit najaar kan het niet op met alle gezwam. Normaal gesproken weet ik niks van paddenstoelen maar op deze mooie foto staat dacht ik de echte tondorzwam. Maar ik kan me vergissen.

    28 oktober 2012 om 18:55

    • @Sandra- Ik heb het even opgezocht, maar je hebt helemaal gelijk..het is een tonderzwam..dank je wel….Agnès

      28 oktober 2012 om 19:07

  2. De foto van deze zwam is schitterend. Genoten van de vakantie?

    28 oktober 2012 om 19:45

  3. C’est la mort des arbres, ces champignons là…

    28 oktober 2012 om 20:05

  4. Het jaar 2012 is een bijzonder goed zwammenjaar. Deze tonderzwam is prachtig!
    Mijn woonplaats is vergeven van de enige echte, de rood-met-witte. Maar ja, door de nachtvorst zullen ze allemaal snel verdwenen zijn.

    28 oktober 2012 om 20:17

  5. net alsof die een laagje slagroom kreeg🙂

    28 oktober 2012 om 21:19

Geef een reactie

