(bedrijfs)reportages, evenementen, fotoshoots, portretfotografie, webdesign

STUDIO56-Herfst 2012-Hongerige vogels-Ringmus

Rondom het huis wordt het steeds drukker met vogels die op zoek zijn naar iets van hun gading …ze zitten echt overal.. soms hele kolonies in een (rozebottel)struik op de uitkijk en in afwachting van…

Dit is er eentje van- een echte graaneter:

Het is een ringmus, die een fractie kleiner is dan de huismus. Ze zijn herkenbaar aan de witte halsring en de zwarte wangvlek.

Nederlandse ringmussen gaan in de winter zwerven (naar bijvoorbeeld Frankrijk). Andere ringmussen komen juist van Noord- en Oost-Europa naar Nederland.

Deze mussoort is in 2004 als gevoelig op de Nederlandse rode lijst is gezet.  Volgens SOVON vertoonde het aantal broedparen in de periode 1990-2007 een grillig verloop en broedden er in 2007 nog ongeveer 100.000 paar in Nederland. Maar uit tellingen die buiten de broedtijd werden gedaan, bleek een geleidelijke maar significante achteruitgang.

Het aantal ringmussen neemt af door veranderingen in de landbouw, die steeds grootschaliger en intensiever wordt: graanteelt is vervangen door maïscultuur en er zijn te weinig stoppelakkers voor de ringmus. Heggen en houtwallen worden geruimd, dus is er minder nestgelegenheid. Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen is ook niet bevorderlijk voor deze graaneters.

17 Reacties

  1. Je hebt de ringmusman er mooi opstaan Agnès!!
    Ik las vandaag dat ringmussen sinds de jaren 70 met meer dan 90 procent zijn afgenomen in ons land. Maar ook ik zie hier en daar op de landerijen nog wel kleine kolonies gelukkig.

    24 november 2012 om 11:45

    • @Sandra-Dank je wel voor deze informatie-Heel erg leuk-Zo leer je steeds meer vogels herkennen-Agnès

      24 november 2012 om 20:09

  2. Je zou toch zeggen dat er nog genoeg te vinden moet zijn…

    24 november 2012 om 11:47

  3. ada

    Ik denk dat het luilekkerland bij jou in de tuin is.
    Deze mus staat er parmantig op.

    24 november 2012 om 12:59

  4. Als je zo’n ringmusje op deze manier ziet kijken, ga je toch direct wat voer geven!🙂

    24 november 2012 om 13:36

  5. Is toch mooi al dat leven in de tuin, bij ons zijn het de koolmezen die aan het scharrelen zijn.

    24 november 2012 om 14:53

  6. ha die Agnes
    nu er s nog genoeg voor onze gevederde vriendjes hoor

    24 november 2012 om 15:01

  7. Il faudra bientôt les nourrir…

    24 november 2012 om 15:07

  8. Wat een mooi ringmusje.
    Ik zal de komende week ook eens aan de slag met een voederhoekje in de tuin.

    24 november 2012 om 15:14

  9. Musjes zijn mijn lievelingsvogeltjes. Er is altijd wat met ze te beleven.

    Gr. en een fijn weekend, Henk

    24 november 2012 om 17:39

  10. Heerlijk is dit, kan je een hele dag genieten

    24 november 2012 om 17:49

  11. Hallo Agnès,
    Prachtig die ringmusjes hé, Trouwens alle vogeltjes zijn mooi.!!! Ik heb nu ook een huis met een tuin, en dan zie je veel meer dan op een flat. Zo je ziet begin ik ook weer te reageren. Ook jij heel hartelijk bedankt voor je reactie, ook al was het mijn (laatste oude) blog, van een half jaar geleden. Ik ga er aan werken om weer zo snel mogelijk iets nieus te zetten. Ook hoop ik dat je mijn (verjaardags) kaart hebt ontvangen en gezien.???
    Groetjes en een fijne avond, en een prettige zondag.!!

    24 november 2012 om 19:43

  12. Goedemorgen Agnes ja het is jammer dat er zoveel verdwijnt hier in Nederland en dat komt toch ook omdat iedereen wil wel een tuin maar vele stoppen deze vol met stenen en houten omheiningen dus komt er geen vogeltje meer kijken. Dat is jammer want ik zou graag vogeltjes op mijn balkon zien maar ze vinden de tiende verdieping toch te hoog en als ze langs komen schrikken ze van de poesen. Maar je hebt er mooie foto’s van genomen. Wens je een hele fijne week. Lieve groet Ineke

    25 november 2012 om 10:18

  13. knap beestje
    ja hoe meer naar de winter hoe dichter ze komen

    25 november 2012 om 11:06

  14. mooie foto’s Agnes,
    wens je een heel fijn weekend toe,
    lieve groetjes Greetje

    30 november 2012 om 12:43

  15. Ik kom net van een ander blogje waar dat de aandacht ook ging naar onze gevleugelde vrienden. Vele zullen zeggen: “het is toch maar een mus” maar ondanks dit is het toch een mooi vogeltje. Je laat ons dit hier in volle glorie hier zien.

    30 november 2012 om 14:24

  16. mijn camera staat nog steeds klaar om die vogeltjes te fotograferen, maar nope….ik kom er dus hier maar van genieten

    1 december 2012 om 08:18

Geef een reactie

