(bedrijfs)reportages, evenementen, fotoshoots, portretfotografie, webdesign

STUDIO56-De Gaai

De gaai ook wel Vlaamse Gaai genoemd (Garrulus glandarius) is een opvallend gekleurde kraaiachtige.

A1-Dieren-Vogels-Vlaamsche Gaai-1-800-studio

De vogel komt voor in  cultuurland en bossen. In nieuwbouwwijken zie je in eerste instantie vaak de ekster, maar naarmate de bomen en struiken in het openbaar groen en in tuinen groter worden, zie je steeds vaker de gaai.

Hij vindt voedsel in bomen en struiken, in de lucht en op de grond en heeft zowel een dierlijk als een plantaardig dieet: insecten en ongewervelden (waaronder veel plaagdieren), eikels, beukennootjes, hazelnoten en andere zaden en noten, vruchten als bramen, frambozen en lijsterbessen. Ook kleine of jonge zangvogels en eieren behoren tot het dieet, evenals kleine knaagdieren. Met de sterke snavel hakt hij gaten in harde omhulsels als slakkenhuizen, notendoppen en eierschalen en doorwoelt hij bodem, dierenpoep en afval.

12 Reacties

  1. Eerst kreeg ik het idee dat mijn tuin teveel dichtgegroeid raakte voor de tuinvogels.
    Nu heb ik het idee dat ik weer teveel heb weggesnoeid.
    Maar op jouw fotoblog krijg ik toch nog de benodigde vogels te bewonderen.
    Vogelvriendelijke groet,

    2 december 2012 om 12:09

    • @Rob- Erg leuk deze reactie..je houdt van natuur en vogels… en ik begrijp je helemaal…niet veel vogels meer in de tuin.. voor Amsterdam is het waarschijnlijk toch al heel bijzonder als je de grotere vogels ziet…..maar het gebeurde dus wel… ook bijzonder… thnx..Agnès

      2 december 2012 om 19:08

  2. gewoonhanny

    Het is de tijd dat de gaai weer dichter bij de huizen komt. Ook al hebben sommigen een hekel aan hem vanwege het eten van jonge vogeltjes, ik vind het een prachtige vogel.

    2 december 2012 om 12:55

  3. Der ist wunderschön fotografiert.

    LG Mathilda 🙂

    2 december 2012 om 14:24

  4. je hebt hem heel mooi te pakken deze mooie vogel .

    2 december 2012 om 15:00

  5. Mooie vogel, die Vlaamse Gaai, hij is zeker fotogeniek. Ik zie ze hier ook vrij regelmatig, maar om eerlijk te zijn zie ik zowel de gaai als de ekster liever gaan dan komen, zeker in het voorjaar.

    2 december 2012 om 15:21

    • @Jan-Elke vogel zijn leven en zijn bedoeninkje…het zijn prachtige volgels.. en zij weten niet beter….Agnès

      2 december 2012 om 21:48

  6. Hi Agnes….mooie Gaai….maar jij maakt altijd mooie foto’s….alles goed? zie, en ik kom toch nog even langs….see you….jammer dat we nu bijna geen contact meer hebben….doeg…
    Liefs…

    2 december 2012 om 16:52

  7. C’est Gégé le geai…

    2 december 2012 om 16:56

  8. ada

    Een mooie kleurrijke vogel en nu af en toe weer te zien in de kale bomen.

    2 december 2012 om 20:27

  9. mooie foto Agnez
    ik zie ze dagelijks die mooie rovers
    wens je een goede nacht

    2 december 2012 om 23:02

  10. heb ik nog nooit gezien in het echt
    mooi blauw heeft hij in z’n vleugels

    3 december 2012 om 18:44

Geef een reactie

