(bedrijfs)reportages, evenementen, fotoshoots, portretfotografie, webdesign

STUDIO56-Pinetum Anloo-vervolg

A1-Pinetum Anloo-16-950-STUDIO 56

Coniferen ik had er nooit iets mee….

Sterker nog….bij mijn vorige huis heb ik ze allemaal uit de tuin gehaald. Ze hebben namelijk de eigenschap om viezig bruin te worden aan de onderkant of op andere plekken waar het niet mooi is….

Dat het een bekrompen view was is me na het bezoek aan het Pinetum in Anloo wel duidelijk geworden. Ik heb nooit geweten dat er wel 600 soorten zijn.

En waar komt de naam eigenlijk vandaan?

Ik heb het opgezocht:

De naam “coniferen” betekent “kegeldragers”. Ze heten zo omdat de zaaddragende structuren in een kegelvrucht georganiseerd zijn. Er zijn nooit echte vruchten, al kunnen er wel structuren zijn die fruitachtig overkomen (bijvoorbeeld bij de jeneverbes en bij Taxus). De bestuiving vindt altijd door de wind plaats.

Pinetum Anloo-19-950-STUDIO 56

Coniferen zijn houtige planten, van struikformaat tot immense bomen, zgn.”naaldbomen”.
Maar niet aan alle naaldbomen zitten naalden. Er bestaan “naaldboomsoorten” waarvan het loof meer op bladeren lijkt dan op naalden.

De meeste coniferen zijn bladhoudend, maar er zijn ook enkele soorten die ’s winters de naalden verliezen, zoals de lariks, de watercipres en de moerascipres. De laatste twee verliezen zelfs de korte loten waarop de naalden staan.

Het allermooiste vind ik nog dat er zoveel verschillende groen(geel) tinten zijn:

A1-Pinetum Anloo-17-950-STUDIO 56

En zoveel verschillende vormen en maten:

Pinetum Anloo-20-def-950-STUDIO 56

4 Reacties

  1. Een heel gamma aan mooie groenen

    17 april 2013 om 18:40

  2. het word elke keer echt mooier.

    17 april 2013 om 20:33

  3. Van die kant had ik dat ook nog niet bekeken. Ik had geen idee dat de cipres ook een conifeer is.

    17 april 2013 om 21:36

  4. prachtig Agnes
    en leerzaam
    geniet de dag

    18 april 2013 om 09:18

Geef een reactie

